علت و درمان یبوست در نوزاد شیر خشکی چیست

علت و درمان یبوست در نوزاد شیر خشکی چیست در سایت جسارت

یبوست در نوزاد شیر خشکی ،یبوست در نوزادان شیر خشکی،یبوست نوزاد شیر خشکی،یبوست نوزادان شیر خشکی،یبوست در کودکان شیر خشکی،درمان یبوست کودکان شیر خشکی

یبوست در نوزاد شیر خشکی ، یبوست در نوزادان شیر خشکی ، یبوست نوزاد شیر خشکی ، یبوست نوزادان شیر خشکی

علت و درمان یبوست در نوزاد شیر خشکی چیست در سایت جسارت.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.به عنوان والدین تازه و برای کسب اطمینان در مورد سلامتی و شادی نوزاد علاوه بر خنده های کودک باید به وضعیت دفع کودک هم توجه داشته باشید. وقتی کودک عمل دفع را به طور منظم انجام می دهد، نشانه این است که مقدار کافی غذا را جذب و مابقی را دفع می کند. توجه داشته باشید که میزان دفع کودک می تواند میان کم یا زیاد متغیر باشد. بعضی از کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، عمل دفع را بعد از هر وعده انجام می دهند و بعضی دیگر ممکن است تا یک هفته یا بیشتر هم دوام بیاورند. غلظت مدفوع کودک شاخصی برای تعریف یبوست در کودکانی است که از شیر مادر تغذیه می کنند. مدفوع نوزادی که دچار یبوست است به جای آنکه شل و خمیری باشد، بیشتر شبیه گلوله های ریز گلی است اما به طور کلی یبوست در نوزادانی که فقط از شیر مادر تغذیه می کنند، بسیار نادر است. نوزادانی هم که با شیر خشک تغذیه می شوند از این قاعده مستثنی نیستند و زمانی که غذای کمکی وارد رژیم غذایی نوزاد می شود، والدین باید دوباره برای تغییر میزان، شکل و رنگ مدفوع نوزاد آماده باشند. اما به عنوان یک چارچوب مرجع، نوزادان 0 تا 4 ماه تقریبا 3 تا 4 بار در طول روز عمل دفع را انجام می دهند و بعد از افزودن غذای کمکی، این میزان به یک بار دفع در روز کاهش می یابد. معمولا اگر نوزاد برای مدت طولانی عمل دفع را انجام ندهد، والدین به یبوست مشکوک می شوند و البته این مسئله مطمئنا می تواند نشانه یبوست باشد. اگر نوزاد صرف نظر از اینکه از شیر مادر یا شیرخشک تغذیه می کند، تا روز 5 بعد از تولد حداقل چندین بار عمل دفع را به شکل زرد روشن (و نه قهوه ای تیره یا سبز) انجام نداده باشد، احتمالا مشکلی وجود دارد. این مشکل معمولا با میزان تغذیه ناکافی نوزاد در ارتباط است. توجه داشته باشید که تعداد دفعات دفع کودک، تنها ملاک یبوست نیست. در صورتی که مدفوع کودک سفت است و یا به سختی خارج می شود، نوزاد دچار یبوست است. مدفوع سفت می تواند موجب کشیده شدن دیواره های مقعد و در نتیجه خونریزی شود که به شکل رگه هایی به رنگ قرمز روشن در مدفوع نوزاد قابل مشاهده است. اگر می بینید نوزاد هنگام دفع زور می زند و شکمش دردناک شده است و رفتارهای غیرمعمول نشان میدهد، ممکن است به علت مسدود شدن روده هایش باشد. به علت عدم دفع، ممکن است کودک به حدی احساس ناراحتی کند که از خوردن امتناع کند، بنابراین امتناع از خوردن هم می تواند یکی از نشانه های یبوست باشد.

علل یبوست در نوزادان شیر خشکی

شاید این موضوع به نظر خنده‌دار بیاید اما سفت یا شل‌شدن مدفوع شیرخوار یکی از دغدغه‌های والدین است. ایجاد مشکل در دفع باعث بی‌قراری و از‌بین‌رفتن آرامش شیرخوار می‌شود و حتی ممکن است نشانه یک بیماری جدی باشد. یکی از مشکلاتی که ناراحتی شیرخوار و نگرانی والدین را در پی دارد، یبوست است… هنگام یبوست، مدفوع سفت و خشک می‌شود، به‌طور عادی تخلیه نمی‌شود و کودک در زمان دفع، احساس درد می‌کند. شیرخوارانی که شیرمادر می‌خورند کمتر دچار یبوست می‌شوند، چون شیر مادر به‌راحتی هضم می‌شود و ترکیب چربی و پروتئین آن‌طوری است که باعث ابتلا به یبوست نمی‌شود. در روده کودکانی که شیرمادر می‌خورند، انواع مختلف باکتری‌های مفید وجود دارد که توانایی شکستن و هضم پروتئین‌های پیچیده شیر را دارند درنتیجه در این کودکان مدفوع نرم‌تر و حرکات روده راحت‌تر است. میزان هورمون موتیلین که حرکات روده را افزایش می‌دهد نیز در این کودکان بیشتر است. هضم شیرخشک برای کودک سخت‌تر است و بچه‌هایی که شیرخشک می‌خورند، معمولا مکرر از یبوست رنج می‌برند. حرکات روده بچه‌هایی که فقط شیرخشک می‌خورند، از بچه‌هایی که شیرمادر می‌خورند، کمتر و مدفوعشان سفت و سبزرنگ است.یک بچه سالم که شیر مادر می‌خورد به‌ندرت دچار یبوست می‌شود. بیشتر شیرخواران هنگام تغییر شیر مادر به شیرخشک یا آغاز تغذیه تکمیلی و شروع غذای جامد، دچار یبوست می‌شوند. این 7 مورد از علل یبوست شیرخواران است. 1. معمولا علت یبوست در کودکان غذاست اما در برخی موارد می‌تواند علامت یک بیماری جدی باشد. علت یبوست در نوزادانی که شیر مادر می‌خورند، اغلب مادرزادی است مانند سیستیک فیبروزیس، دیابت بی‌مزه، کم‌کاری تیرویید و نقص‌های مادرزادی در روده و مقعد.بیشتر شیرخواران هنگام شروع غذای جامد یبوست را تجربه می‌کنند. بعضی غذاها اگر زود یا به مقدار زیاد استفاده شوند، یبوست ایجاد می‌کنند.موز، برنج، نان سفید، سیب‌زمینی، ماست، پنیر و پاستا غذاهایی هستند که باعث کندی حرکت روده شده وباعث یبوست میشوند. در بچه‌هایی که شیرخشک می‌خورند، مایعات کم، فیبر کم، تغییر نوع شیرخشک (غلظت بیشتر، بدون لاکتوز، حاوی کازیین) می‌تواند باعث ابتلا به یبوست شود. 3.یکی دیگر از دلایل یبوست کودکان کم شدن آب بدنشان است. وقتی بدن کودک کم‌آب می‌شود، از آنچه کودک می‌خورد آب جذب می‌کند و درنتیجه مدفوع سفت و خشک و دفع آن سخت می‌شود. 4. مصرف داروهایی مانند ایبوپروفن، آنتی‌بیوتیک، استامینوفن یا ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی می‌تواند باعث ابتلا به یبوست شود. 5. مکمل‌های آهن (البته آهن موجود در شیرخشک یبوست ایجاد نمی‌کند). 6. آلرژی غذایی نیز از دیگر علل ابتلا کودکان به یبوست است. 7. اختلالات متابولیکی

درمان یبوست نوزادان شیر خشکی

تغییر در نوع شیرخشک کودک و رژیم غذایی مادر می تواند در درمان یبوست نوزادانی که با شیرخشک یا شیر مادر تغذیه می شوند، مفید باشد. غذاهای کمکی که معمولا دلیل یبوست هستند، میتوانند درمان یبوست هم باشند. انواع مختلف میوه ها و سبزیجات مانند گلابی و کلم بروکلی به همراه آب و آب میوه می توانند به بهتر شدن اوضاع کمک کنند. اگر تغییر در رژیم غذایی به بهبود یبوست کمکی نمی کند، قبل از استفاده از روش های دیگر، با پزشک متخصص کودک مشورت کنید. پزشک ممکن است تحریک مقعدی با استفاده از گوش پاک کن و یا تب سنج مقعدی توصیه کند. این تحریکات معمولا ظرف چند دقیقه باعث حرکات روده و دفع می شوند. یکی دیگر از راهکارها استفاده از شیاف گلیسیرین است که اگر مفید فایده واقع شود، ظرف یک ساعت عمل دفع انجام خواهد شد. راهکارهای دیگر استفاده از میرالاکس (پودر بی مزه که می توانید در نوشیدنی حل کنید)، سنا ( ملین گیاهی طبیعی ) و لاکتولوز (شکر ترکیبی که برای درمان یبوست استفاده می شود).اگر نوزاد دچار یبوست شد، به پزشک مراجعه کنید و اگر سن کودک بیشتر است، اقدام‌های زیر را انجام دهید: -دستانتان را چرب کنید و شکم کودک را از قسمت پایین به سمت بیرون و در جهت عقربه‌های ساعت ماساژ دهید. اگر کودک احساس راحتی و آرامش کرد و از این کار لذت برد، ماساژ را ادامه دهید. -کودک را به پشت بخوابانید، پاهایش را بگیرید و به‌آرامی ‌‌به شکل دایره‌ای حرکت دهید. این کار باعث حرکت عضلات شکم، فشار ملایم به روده و تسهیل حرکت آن می‌شود. -حمام گرم می‌تواند کودک را آرام و به دفع راحت‌تر کمک کند. می‌توانید در حمام شکم کودک را ماساژ بدهید. برای اینکه مدفوع سفت راحت‌تر دفع شود، با مقداری وازلین اطراف مقعد را چرب کنید. -اگر به کودک شیرخشک می‌دهید، طبق دستورالعمل شیر را تهیه کنید. اضافه‌کردن مقدار بیشتری شیر می‌تواند باعث ابتلا به یبوست یا مشکلات دیگر شود. -اگر کودک 4 تا 6 ماه دارد، مصرف حریره‌بادام و پوره میوه یا سبزی را به رژیم غذایی او اضافه کنید. این غذاها فیبر زیادی دارند و از یبوست پیشگیری می‌کنند. خوردن آب‌آلو ناشتا نیز از یبوست پیشگیری می‌کند. -اگر کودک غذای جامد می‌خورد، به او پوره هلو و آلو و به جای برنج، جو بدهید. -علاوه بر شیردهی روزی چند بار، آب جوشیده سرد به کودک بدهید. از 60 تا 120 میلی‌لیتر آغاز و طبق میل کودک مقدار آن را کم یا زیاد کنید. به یاد داشته باشید آب نباید جایگزین شیردهی شود. -اگر آب کمک نکرد، در کنار رژیم غذایی معمول، براساس نیاز کودک روزی یک یا چند وعده آب سیب، هلو یا آلو به فرزندتان بدهید. -اگر یبوست طولانی شد، با تغییرات غذایی برطرف نشد و علایم دیگری مانند خون در مدفوع، وزن نگرفتن، استفراغ و تحریک‌پذیری به آن اضافه شد، به پزشک مراجعه کنید. اما ممکن است پزشک برای درمان یبوست مزمن، ملین‌های خاصی تجویز یا در مواردی که یبوست شدید است، شیاف گلیسیرین تجویز کند.

سوال در مورد یبوست نوزادان شیر خشکی

نوزاد ۴۵ روزه ام شب ها نمی خوابد و به جایش روزها خواب است. از چه زمانی خواب نوزادم تنظیم می شود؟ به خاطر کولیک و رفلاکسی داشت دکتر برایش کارا میکسچر، پدی لاکت، کولیکد و نرس هارویز تجویز کرد که تاثیری نداشتند. زمانی که کولیک دارد اصلا شیر نمی خورد و ساعت ها به شدت گریه می کند. تا چند ماهگی کولیک نوزاد برطرف می شود؟ در ضمن ازشیر خودم تغذیه می کند و همیشه حدود ده بار دفع داشت. یک وعده شیرخشک هم می دهم و دیروز برای اولین بار، نرس هارویز و ببلاک ar دادم که دچار یبوست شد. آیا این یبوست به خاطر مصرف نرس هارویز است یا ببلاک؟

پاسخ دکتر امیر حسابی متخصص اطفال در مورد یبوست نوزاد

در شیر خواران مشکل خواب وحود دارد و تا چهار ماه نیز همچنان وجود خواهد داشت و پس از آن بهتر می شود. به طور کلی بچه هایی که زیر یک سال سن دارند، از نظر خواب دچار مشکل هستند. نگفته اید جنسیت نوزادتان چیست و با این حال لازم است که از نظر سیستم ادراری و وضعیت کلیه ها مورد بررسی قرار گیرد. چون ممکن است ورم کلیه بوده و با کولیک اشتباه گرفته شود. توصیه می کنم فرزندتان یک آزمایش ادرار بدهد. کولیک هم تا چهار ماهگی ادامه خواهد داشت. در مورد شیر خشک هم مصرف آن خودش باعث ایجاد یبوست در نوزاد می شود و البته نرس هارویز هم این مشکل را ایجاد می کند. حالا من نمی دانم شما چرا به او شیر خشک می دهید. زمانی توصیه می کنیم نوزاد شیر خشک مصرف کند که از نظر وزن گیری دچار مشکل باشد و بر اساس وزن گیری نوزاد است که برایش شیر خشک تجویز می کنیم.

سوال در مورد یبوست نوزادان شیر خشکی

کودک ۱۱ماهه ای دارم که یبوست شدیدی دارد و از شیرخشک اچ آ استفاده می کردم؛ حالا از نان استفاده می کنم. اما این شیر خشک هم سازگار نیست به نظر شما شیرخشک های aptamil و bebelak یبوستش را کم می کند؟ شما چه شیر خشکی را توصیه می کنید که به رشدش هم کمک کند؟

پاسخ

از نظر من ببلاک بهتر است چون حاوی پروبیوتیک است و هم دفع بچه را بهتر کرده و هم میزان آن را افزایش می دهد. بچه هایی که مشکل دفع دارند می توانند به جای نان، از ببلاک (2) استفاده کنند. ضمن این که بهتر است از مواد لبنی استفاده نکرده و ماست و بستنی هم به او ندهید. اما روغن زیتون به او بدهید.

سوال

دختری 7 ماهه دارم باوزن 7،700 که هر روز شکمش کار می کند، ولی خیلی سفت است و خیلی زور می دهد. از 4 ماهگی شیر مادر نخورد و شیر خشک و غذای کمکی را طبق کارت واکسن به او می دهم.

جواب

معمولا در نوزادانی که با شیرخشک تغذیه می شوند، در مقایسه با نوزادی که انحصارا از شیر مادر تغذیه می کند، احتمال ابتلا به یبوست بیشتر است. با توجه به این که شیرخوار شیر خشک می دهید، در این صورت نوزاد دچار یبوست است. توصیه می شود او را در لگن آب گرم بنشانید و کمی شکمش را ماساژ دهید یا اطراف مقعد نوزاد را با یک گوش پاک کن و مقداری وازلین یا روغن زیتون چرب کنید. همچنین روزانه ۶۰ سی سی مایعات بیشتر به او بدهید و صبر کنید تا یبوست درمان شود. در صورتی که یبوست شیرخوارتان برطرف نشد و بافت مدفوع همچنان سفت و خشک بود، حتما به یک فوق تخصص نوزادان و شیرخواران یا فوق تخصص گوارش کودکان مراجعه کنید.

سوال

دختر من الان تازه رفته تو 9 ماهگی و از 2 ماهگی فقط شیر خشک مصرف میکنه و اکثر اوقات به سختی اجابت مزاج می کنه و خیلی زور میزنه حتی گاهی اوقات بر اثر فشار زیاد زخمی هم میشه . لطفاْ‌ در این خصوص مرا راهنمایی فرمایید . قبلاْ از کمکتون متشکرم

جواب

اول باید مشخص بشه که کودک شما واقعا دچار یبوست هست چون گاهی مادران روند طبیعی اجابت مزاج کودک را به اشتباه به یبوست نسبت می دهند… و بعد اینکه علت یابی شود و بعد در مان مناسب پیشنهاد گرد… که همه اینها به نوعی نیاز به طبابت طبیب حاضر در کلینیک دارد و اظهار نظر من با اطلاعات مندرج در نامه شما… کار درستی نیست…با اینحال اطلاعاتی جهت درمان این مشکل نسبتا شایع کودکان را صرفا جهت افزایش اطلاعات عمومی شما عرض می کنم:

درمان های یبوست در منزل :

از نوشیدن مقدار کافی مایعات خصوصا آب ، در کودکتان مطمئن شوید ، در صورتی که تغذیه کودکتان را از شیر ماادر به شیرهای مصنوعی تغییر داده اید ، با نظر پزشکتان مقدار آب آن را افزایش دهید . در کودکان بالای 6 ماه آب میوه جاتی مثل آب سیب ، گلابی ، برای برطرف کردن یبوست استفاده کرد ، میتوانید با مقادیر کم شروع کنید و بمرور میزان آن را افزایش دهید .در صورتی که آب میوه ها برای برطرف کرن یبوست مؤثر نبودند ، از رژیم های غذائی پر فیبر ، دو بار در روز استفاده کنید . از غذاهای پر فیبر اطفال می توان به انواع لوبیاها ، نخود سبز ، زردآلو ، آلو ، واسفناج اشاره کرد ماساژ ملایم شکم کودک ، می تواند از تا حدی مشکل او را برطرف کند، همچنین خواباندن او به پشت وخمیده نمودن پاهایش بسمت شکم ، بهمراه چرخش ملایم در جهت عقربه های ساعت نیز روش نسبتا مؤثری در برطرف کردن این مشکل می باشد.در کودکان بالای 6 ماه که از این روش نتیجه نگرفته باشند میتوان ( زیر نظر پزشک ) از شیاف های گلیسرین برای نرم کردن مدفوع استفاده کرد . استفاده از این شیافها تنها برای یک تا دو بار مجاز است . در صورتی که پاسخ مناسبی از این کار حاصل نشد ، حتما با پزشک خود مشورت نمائید .استفاده از روش های تنقیه یا مصرف شل کننده های مدفوع بدون تجویز پزشک ، توصیه نمی شود.

نکات بسیار مهم :

در کودکان زیر 3 ماه اگر یبوست بیشتر از 24 ساعت بطول انجامید ، ودر کودکان 3 ماهه تا 11 ساله اگر یکهفته درمان در منزل مفید واقع نشد ،همچنین در موارد مزمن اگر ، به مرور بر شدت بیماری افزوده شود ، یا مشکلات جدیدی در حال پیدایش است ، درد مقعدی یا دردهای شکمی بوجود آیند ، یا نسبت به قبل افزایش یابند ، تب به تابلوی بیماری افزوده شود ، خون در مدفوع دیده شود ، مقدار آن نسبت به قبل بیشتر شود ، یا بیشتر از یکهفته ادامه یابد ، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

یبوست در نوزاد شیر خشکی

بیشتر بخوانید :

خواص سماق در لاغری

زنجبیل و بارداری

آلو بخارا خواص

خواص بامیه برای قند خون

خوردن ماش در بارداری