اسهال خونی چیست

اسهال خونی چیست ,اسهال خونی چیست,اسهال خونی نشانه چیست,علت اسهال خونی چیست,دلیل اسهال خونی چیست,اسهال خونی علامت چیست,اسهال خونی از چیست,اسهال خونی کودکان چیست,دلایل اسهال خونی چیست,علل اسهال خونی چیست,علت اسهال خونی چیست؟,اسهال خونی نشانه چیست,اسهال خونی از چیست

اسهال خونی چیست

توضیحاتی در مورد اسهال خونی چیست

اسهال حالتی است که در آن فعالیتهای روده (مدفوع) سفتی خود را از دست داده و شل و آبکی می‌شود. بیماری اسهال براساس علتهای ایجاد آن عبارتند از: – اسهال وبایی: زمانیکه علت اسهال خونی بیماری وبا باشد. در بیماری وبا مدفوع همراه با خون دفع میشود. در این نوع اسهال التهاب مخاط روده بزرگ باعث انتقال خون، مخاط و مایعات در مدفوع می شود. اسهال کلری: یک نوع اسهال شدید و آبکی می باشد. علت اسهال کلری، اختلال در تبادل بی کربنات کلر در قسمت پایینی روده است و با مدفوع بیش از حد کلر روبرو می باشیم. اسهال لینتریکک در این نوع اسهال، مدفوع حاوی موادغذایی هضم نشده می باشد. اسهال اسمزی: علت اسهال اسمزی، ناشی از ناتوانی جذب برخی مواد مغذی از قبیل قندها، منیزیوم، سولفات و فسفات می‌باشد. آب، بوسیله این مواد جذب نشده، به روده کشیده می‌شود و باعث شل شدن مدفوع می‌شود. اسهال تابستانی: در کودکان در گرمای شدید تابستان، اسهال حاد رخ می دهد. اسهال مسمومیت: سموم باعث ترشح آب و نمک در مدفوع می گردند. سموم خارجی از قبیل سم باکتری ویبریوکلرا و اشرشیاکلی، علت اسهال آبکی حجیم هستند. اسهال مسافرتی: در مسافرت و به خصوص بازدید از مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر که وضع بهداشت مناسب ندارند، این نوع اسهال رخ می دهد. اسهال غیرواقعی: علت اسهال‌های غیر واقعی، ناشی از مصرف بیش از اندازه ملین ها می باشد. اسهال میکروبی: علت این نوع اسهال عموما ویروسها، میگروبها و انگلهای دستگاه گوارش هستند.

اسهال خونی چیست

اسهال خونی اختلال روده‌های بزرگ است که توسط میکروارگانیسم‌های بیماریزا ایجاد میشود. در این بیماری میل دائم برای دفع مدفوع وجود دارد. در اسهال خونی، اسهال شدید وجد ندارد اما غالبا بلغم و خون به همراه مقدار کمی مدفوع وجود دارد. زمانی که اسهال خونی ایجاد میشود، زخمهای درون روده بزرگ، باعث تحریک دائمی روده میگردند. در اسهال خونی قبل از نیاز به تخلیه مدفوع، دل پیچه و درد در ناحیه شکم ایجاد میگردد. مقدار کمی مدفوع و تکه های زخم به عنوان بلغم و خون خارج میشود. علت اسهال خونی و شدت آن بسته به نوع و شدت بیماری میتواند حاد یا مزمن باشد. در موارد حاد خروج مدفوع به سختی و همراه با دفع مقدار زیادی بلغم انجام میگیرد. همچنین زمانی که علت اسهال خونی، میکروبها باشند همراه آن نیز تب وجود دارد.

شایع ترین نشانه اسهال خونی چیست

اسهال خونی شایع ترین نشانه بیماری های التهابی روده است که در صورت درمان نشدن و یا اقدام به خوددرمانی در درازمدت باعث ابتلا به سرطان روده بزرگ می شود. بیماری های التهابی روده باعث تحریک روده بزرگ می شود و شامل دو نوع بیماری کرون و کولیت اولسروز است که هر کدام نوع خاصی از روده را درگیر می ‌کند. شایع ترین نشانه بیماری التهابی روده ،علائم گوارشی مانند اسهال خونی، درد شکم، بی اشتهایی و کم خونی است اما در 10 درصد موارد ممکن است بیمار قبل از بروز علائم گوارشی دچار درد و تورم مفاصل مختلف بدن خصوصاً در ناحیه گردن و کمر شود.

مهمترین عوامل اسهال خونی

بی‌احتیاطی‌های تغذیه‌ای تغییرات آب و هوایی غذاهای فاسد خوردن ترکیبات ناسازگار تغذیه‌ای با همدیگر زندگی شتابزده محیط زیست ناسالم

اسهال خونی و آبلیمو

آب دو عدد لیمو را به یک لیوان آب اضافه کرده و همراه با نمک معدنی و شکر برای طعم دادن، 3 تا 4 بار در روز بخورید. این روش ساده‌ترین و بهترین شیوه درمان اسهال خونی در طب سنتی است.

اسهال خونی و تخم شنبلیله

یک قاشق غذاخوری تخم شنبلیله را آسیاب کنید و به کناری بگزارید. یک چهارم قاشق غذاخوری از این پودر را با یک فنجان ماست تازه که دو تا سه مرتبه در روز خورده شود. بلغم را از مدفوع پاک میکند. یک قاشق غذاخوری شیره برگ شنبلیله که با 1 تا 2 عدد کشمش سیاه خورده شود نیز اسهال خونی را تسکین میدهد.

اسهال خونی و پرتقال

یک قاشق غذاخوری پوست خشک شده پرتقال را بکوبید و آسیاب کنید تا پودر شود. به آن یک قاشق غذاخوری هسته کشمش بزرگ سیاه اضافه کنید. بخش میوه‌ای کشمش طبع ملین دارد و حال آنکه هسته‌های آن چنان خاصیتی ندارند. هسته را پودر کنید و آن را به پوست پرتقال خشک که آسیاب کرده‌اید، اضافه کنید. یک قاشق غذاخوری از این مخلوط را یکبار در روز و به مدت 3 تا 4 روز بخورید. این ترکیب زخمهای موجود در روده ها را التیام بخشیده و از خروج بلغم در مدفوع جلوگیری میکند.

اسهال خونی

پس از ورود یک نوع باکتری به نام شیگلا به بدن، فرد دچار علائمی از قبیل درد شکمی ‌شدید، تب‌ بالا، استفراغ‌، کاهش اشتها‌، دفع‌ دردناک مدفوع‌ همراه‌ با احساس‌ نیاز فوری‌ به‌ دفع‌ می شود. در ابتدای بیماری ممکن‌ اسهال‌ آبکی‌ و حجیم‌ باشد و با پیشرفت بیماری، تبدیل به مدفوع‌های‌ مکرر بلغمی‌ خونی‌ و کم‌ حجم‌ شود.

اسهال چیست

اسهال وضعیتی است که در آن فرد مبتلا بیشتر از سه بار در روز مدفوع شل و آبکی دارد. این حالت بسته به علت به وجود آورنده اسهال میتواند بین سه تا ده روز تا طول بکشد و به سبب دفع مکرر، بدن با کم آبی و از دست دادن الکترولیتهای ضروری مواجه میگردد.

علائم اسهال

علایم اسهال عموما در افراد مختلف مشابه بوده، به شکل مدفع پی در پی و به شکل مایع، درد و پیچش در ناحیه شکم و در بالای ناف و روده ها، صدای شکم، سوزش مقعد به هنگام دفع مدفوع، خشکی زبان، تلخی دهان، دفع مواد غذایی به شکلی که کامل هضم نشده اند و ظهور بلغم در مدفوع است. در اسهال خونی علاوه بر موارد بالا مدفوع همراه با خون و خون مخلوط شده با آب است و در مورد اسهال خونی میتوان گفت مهمترین علامت درد روده ها و صدا کردن آنها میباشد.

اسهال خونی باکتریایی

اسهال‌ باکتریایی در اثر نوعی عفونت باکتریایی در لایه سطحی پوشاننده روده ها ایجاد میگردد. این بیماری در صورت شیوع بسیار مسری و همه گیر بوده و با تماس فرد بیمار با دیگران سریعا انتقال می یابد. از زمان‌ ورود باکتری ‌ها تا ظهور علایم‌ 4-1 روز طول‌ می ‌کشد. این باکتری عموما از طریق مصرف آب و غذای الوده به بدن انسان وارد میگردد و با علایمی نظیر دل پیچه، تب، بدن درد، حالت تهوع و استفراغ و داشتن اسهال خونی که گاهی به دفع مزاج 20 تا 30 با در روز نیز می انجامد. برای درمان این نوع از اسهال خونی، اولین مرحله اقدامات‌ تشخیصی‌ شامل‌ بررسی‌ آزمایشی‌ و کشت‌ نمونه‌ مدفوع‌ است. درمان‌ شامل‌ جایگزینی‌ مایعات‌ از دست‌ رفته‌، غذای‌ کم‌ حجم‌، و نیز گاهی‌ دارو می ‌شود. همچنین به دلیل مسری بودن آن، فرد مبتلا را باید از بقیه‌ جدا نمود. برای‌ تخفیف‌ درد، یک‌ صفحه‌ گرم‌ کننده‌ یا شیشه‌ آب‌ داغ‌ را روی‌ شکم‌ قرار دهید. بیمار باید مرتباً مایعات‌ دریافت‌ کند. بستری‌ کردن‌ بیمارانی‌ که‌ شدیداً مریض‌ احوالند (خصوصاً کودکان‌ کم‌ سن‌ و سالی‌ که‌ کم‌آبی‌ دارند) ضروری است. در این موارد بیمار جدا از بقیه‌ بستری‌ می‌ شود و مایعات‌ تکمیلی‌ از راه‌ سرم‌ به‌ وی‌ رسانده‌ خواهد شد.

اسهال خونی و عطش

در برخی مواقع این نوع اسهال علاوه بر علایم ذکر شده، همراه با عطش بسیار فرد بیمار است. در این حالت علاوه بر راهکارهای ذکر شده برای درمان خانگی اسهال در طب سنتی، و داروهای تجویز شده برای درمان اسهال، میتوان از تخم خرفه نیز برای کاستن عطش بیمار استفاده نمود. به این منظور مقداری تخم خرفه را بجوشانید و دائما به جای خوردن آب از آب صاف شده خرفه به بیمار بدهید.

اسهال خونی و نفخ

اگر این نوع اسهال همراه با صدا کردن شکم، ایجاد گاز و نفخ باشد، بهترین داروی گیاهی، گلنار فارسی، زیره سیاه و سبز، بلوط و تخم گشنیز است. این مواد را به نسبت مساوی با یکدیگر ترکیب نموده و روزی سه قاشق از آن استفاده شود. همچنین استفاده از آبلیموی تازه نیز برای درمان مفید است به این منظور آب دو عدد لیمو را به یک لیوان آب اضافه کرده و همراه با نمک معدنی و شکر برای طعم دادن، 3 تا 4 بار در روز بخورید. این روش ساده‌ترین و بهترین شیوه درمان اسهال خونی در طب سنتی است.

بیشتر بخوانید : اسهال خونی چیستعلت خون دماغ شدن در تابستان