جشن هالووین

در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم در مورد تاریخچه جشن هالووین در ایران آلمان گرجستان صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد و با دادن نظرات ما در بهبود کیفیت سایت یاری نمایید.هالووین (به انگلیسی: Halloween) یک جشن مسیحیت غربی و بیشتر سنتی می‌باشد که مراسم آن سه شبانه‌روز ادامه دارد و در شب ۳۱ اکتبر (نهم آبان) برگزار می‌شود. بسیاری از افراد در این شب با چهره‌های نقاشی شده، لباس‌های عجیب یا لباس‌های شخصیت‌های معروف، چهره و ظاهری که به‌نظرشان ترسناک باشد خود را آماده جشن می‌کنند؛ همچنین کودکان برای قاشق‌زنی برای جمع‌آوری نبات و آجیل به در خانه دیگران می‌روند. این جشن را مهاجران ایرلندی و اسکاتلندی در سده نوزدهم با خود به قاره آمریکا آوردند.

یکی از نمادهای هالووین یک کدوتنبل است که درون آن را خالی کرده و برای آن چشم و ابرو و دهان به صورتی ترسناک درمی‌آورند و با روشن کردن شمع در درون کدوتنبل به آن جلوه‌ای ترسناک می‌دهند.

در بسیاری از نقاط جهان، مراسم دینی مسیحی اجرا می‌شود، از جمله حضور در مراسم کلیسا و دعاخوانی با روشن کردن شمع بر سر قبر مردگان[۵][۶][۷]، گر چه در جای دیگر به صورت یک جشن سکولار است و جنبه تجاری دارد.[۸][۹][۱۰] برخی از مسیحیان در طول تاریخ در این روزها از خوردن گوشت در شب امتناع می‌ورزند، یک سنت در خوردن غذاهای خاص در این روز که به شب زنده داری می‌پردازند، خوردن سیب و سیب زمینی و پن کیک یا کیک روح می‌باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، جشن هالووین یکی از خرافاتی‌ترین و در عین حال، فراگیرترین آیین‌های سنتی در آمریکا و برخی کشورهای غربی دیگر به شمار می‌رود که هر ساله در سی و یکم اکتبر (شب اول نوامبر) برابر با نهم آبان‌ماه برگزار می‌شود.

جشن هالووین چیست؟+ تصاویر

ریشه این جشن به آیین باستانی سامهِین یا شامِهین (Samhain) باز می‌گردد. قوم «سلت» که حدود ۲ هزار سال پیش در مناطقی از اروپا (که امروز با نام ایرلند، انگلیس و فرانسه شناخته می‌شوند) زندگی می‌کردند، شروع سال جدید خود را همزمان با برداشت محصولات کشاورزی در اول نوامبر جشن می‌گرفتند که برای آنها نماد پایان تابستان و آغاز فصل تاریکی و سرما بود.

از آنجا که با فرارسیدن فصل سرما، مرگ و میر انسان‌ها در آن زمان بیشتر می‌شد، مردم در آن زمان باور داشتند که با برافروختن آتش و پوشیدن لباس‌های عجیب از پوست حیوانات و استفاده از صورتک‌های ترسناک یا قرار دادن سر بریده شده حیوانات بررروی سر خود می‌توانند ارواح سرگردان آنها را از خود دور کنند یا حداقل مانع از شناسایی خود توسط آنها شوند. این تصور در آن زمان بیشتر ریشه در ترس آنها از تاریکی داشت.

آنها همچنین جلوی درب خانه خود برای ارواح نوشیدنی و غذا می‌گذاشتند تا مانع از ورود آنها به خانه شوند و در مسیرهای مختلف نیز شمع یا مشعل‌های بزرگ روشن می‌کردند تا ارواح بتوانند راه خود را برای بازگشت به دنیای دیگر پیدا کنند!

این آیین سنتی قرن‌ها به همین صورت ادامه داشت تا اینکه «پاپ گرِگوری سوم» در قرن هشتم میلادی رسما اول نوامبر را با افزودن یک چاشنی مذهبی به آن، روز “گرامیداشت قدیسان و کشته‌شدگان در راه خدا” نامگذاری کرد. البته با گذر زمان، جشن سنتی هالووین، از حالت یک آیین مذهبی خارج شد و فعالیت‌های مفرح از جمله ترساندن یکدیگر و انجام فعالیت‌های مورد علاقه کودکان را نیز در برگرفت و همراه با مهاجران ایرلندی و اسکاتلندی به جامعه آمریکا نیز راه پیدا کرد.

امروزه مراسم هالووین بیشتر به عنوان فرصتی برای تفریح کردن شناخته می‌شود و گفتن داستان‌های مربوط به ارواح سرگردان چندان در آن جایی ندارد اما پوشیدن لباس‌های عجیب و صورتک‌های ترسناک همچنان جای خود را در این مراسم حفظ کرده است.

یکی از نمادهای این جشن که پس از قرن‌ها به صورت دست‌نخورده باقی‌مانده، استفاده از کدو تنبل است. بسیاری از خانواده‌ها به عنوان بخشی از این مراسم، درون یک کدو تنبل را خالی کرده و برای آن چشم و ابرو و دهان می‌گذارند و با روشن کردن شمع در داخل آن، جلوه‌ای ترسناک به آن می‌دهند.

در حال حاضر،‌ جشن هالووین پس از کریسمس، دومین جشن بزرگ غربی‌ها و بویژه آمریکایی‌ها محسوب می‌شود به طوریکه آنها هر سال بیش از ۶ میلیارد دلار را صرف برگزاری این جشن می‌کنند.

جشن هالووین چیست؟+ تصاویر

جشن هالووین چیست؟+ تصاویر

جشن هالووین چیست؟+ تصاویر

جشن هالووین چیست؟+ تصاویر

جشن هالووین چیست؟+ تصاویر

جشن هالووین چیست؟+ تصاویر

جشن هالووین چیست؟+ تصاویر

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و همسرش ملانیا جشن هالووین را در کاخ سفید جشن گرفتند. ترامپ و همسرش لباس مخصوص هالووین به تن نکرده بودند و فقط از خانواده نظامیان و کودکان آنها استقبال کردند. هالووین یک جشن مسیحیت غربی و سنتی است که مراسم آن سه شبانه روز ادامه دارد.

 

تصاویر :

تصاویر :

تصاویر :

تصاویر :

تصاویر :

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تصاویر زیر حضور دونالد ترامپ و ملانیا ترامپ را در این مراسم نشان می دهد که در حال پخش کردن شکلات و هدیه بین کودکان هستند.

همه چیز در مورد جشن هالووین | Halloween

هرساله روز ۳۱ اکتبر جشن هالووین در بسیاری از کشورهای مسیحی برگزار می شود. این جشن در حقیقت ریشه ای تاریخی دارد و به مدت سه روز ادامه دارد. نماد مشهور جشن هالووین معمولا یک کدو تنبل است که آن را به شکل های ترسناک درست می کنند و داخلش یک شمع روشن قرار می دهند. فیلم های متعددی که در این مورد ساخته و فضای وب و شبکه های مجازی جشن هالووین را در سرتاسر دنیا معروف کرده و حتی کشورهای غیرمسیحی هم به این جشن علاقه مند شده اند. با این حال، کمتر کسی در مورد تاریخچه و علت برگزاری جشن هالووین اطلاع دارند و تنها آن را یک جشن شاد و مفرح می دانند. در مورد تاریخچه هالووین چه می دانید؟ آیا می دانید این جشن از چه زمانی آغاز شده است و چه مفهومی داشته است؟ سنت های خاص، لباس ها و آرایش خاص هالووین به چه دلیل انجام می شود و چه داستانی پشت فانوس کدوتنبل مشهور هالووین وجود دارد؟ در این مطلب با الی گشت همراه باشید تا در مورد جشن هالووین بیشتر بدانیم.

فستیوال هالووین

تاریخچه جشن هالووین

مطالب مرتبط:
با معروف ترین فستیوال های جهان در ماه اکتبر آشنا شوید + تصویر
جشن روز مردگان، عجیب ترین و جذاب ترین فستیوال مکزیک!
کاتاکومب، امپراطوری مردگان زیر خیابان های پاریس

برای این که بخواهیم در مورد تاریخچه شکل گیری هالووین صحبت کنیم باید به کشور ایرلند برویم. شکل گیری جشن هالووین به فستیوال ساوین (Samhain) سلتیان باستان برمی گردد. سلت ها در حدود ۲۰۰۰ سال پیش در سرزمینی زندگی می کرده اند که امروزه کشور ایرلند، بریتانیا و شمال فرانسه را شامل می شود. آن ها سال نویشان را در روز ۱ نوامبر جشن می گرفتند. در این روز پایان رسمی تابستان و فصل برداشت و آغاز فصل تاریکی و سرما و زمستان بود و اغلب با مولفه های مرگ انسان همراه بود. سلتی ها باور داشتند که در روز اول سال مرز بین دنیای مرده ها و زنده ها برداشته می شود و مرده ها می توانند وارد دنیای زندگان شوند. آن ها شب ۳۱ اکتبر که شب سال نوی آن ها بود ساوین را جشن می گرفتند و باور داشتند که ارواح مردگان دوباره به زمین برمی گردد. سلتی ها همچنین معتقد بودند که این موقع از سال بهترین زمان برای افراد روحانی برای پیش بینی و پیش گویی آینده است. در طول جشن سلتی ها لباس های مخصوصی می پوشیدند که شامل سر و پوست حیوانات هم می شد. بعد دور آتش جمع می شدند و سعی می کردند بخت و اقبال هرکس را پیش بینی کنند.

هالووین

در سال ۴۳ بعد از میلاد، امپراتوری رم باستان بخش های اعظمی از سرزمین و قلمرو سلتیان را تصرف کرد. در طول ۴۰۰ سالی که رومی ها بر این سرزمین تسلط پیدا کردند دو فستیوال رومی با سنت ها و رسم و رسوم های سلتی به ویژه جشن ساوین ادغام شد. اولین فستیوال فرالیا (Feralia) بود که اواخر اکتبر برگزار می شد و طی آن رومیان عبور مرده ها را گرامی می داشتند. دومین فستیوال هم روز بزرگداشت پومونا، رب النوع میوه و درختان بود.

تا اواخر قرن ۹ دین مسیحیت در سرتاسر سرزمین های سلتی گسترش پیدا کرده بود و به مرور با سنت های سلتی آمیخته شد. در سال ۱۰۰۰ کلیسا روز ۲ نوامبر را روز ارواح نامگذاری کرد و این روز را برای گرامیداشت و تجلیل مردگان تعیین کرد. امروزه بسیاری معتقدند که این عمل کلیسا در حقیقت تلاش برای جایگزینی فستیوال سلتی با تعطیلاتی مرتبط با مسیحیت بوده است. جالب است بدانید که روز ارواح از بسیاری جهات مشابه جشن ساوین بود: در این جشن آتش بزرگی افروخته می شد، مردم لباس هایی خاصی به شکل فرشته ها، شیاطین و مقدسین می پوشیدند و مراسم خاصی را اجرا می کردند. روز تمام مقدسین (All Saints Day) روز ال هالو (All-hallows) یا ال هالوما (All-hallowmas) هم نامیده می شد (از واژه انگلیسی قرون وسطایی Alholowmesse  به معنای روز همه مقدسین).به این ترتیب این رسوم با هم ادغام شد و جشن ساوین کم کم جشن ال هالو ایو و در نهایت هالووین نامیده شد.

رنگ نارنجی و سیاه در هالووین

هالووین چطور جهانی شد؟

جشن روز هالووین تا قرن ها محدود به این منطقه بود و در سایر نقاط دنیا اصلا وجود نداشت. اما با نفوذ استعمارگران آمریکایی به مناطق مختلف این رسم و رسوم هم به دیگر کشورها و به ویژه آمریکای شمالی راه پیدا کرد. همچنین مهاجرت گسترده ایرلندی ها و اسکاتلندی ها به آمریکا هم باعث نشر و گسترش جشن هالووین شد. امروزه جشن هالووین دیگر رنگ و بویی مذهبی ندارد و در بسیاری از کشورهای جهان، حتی ژاپن و چین هم با شور و حرارت زیادی برگزار می شود. در این جشن فعالیت های مهیج مختلفی انجام می شود که یکی از معروف ترین آن ها تریک اور تریت (Trick-or-Treat) است که معادل آن در فرهنگ ما همان مراسم قاشق زنی می شود.

  • قاشق زنی | Trick-or-Treat

در این مراسم، افراد لباس های خاصی می پوشیدند و به درب خانه همسایه ها و مردم می رفتند و از آن ها درخواست غذا و پول می کردند. این رسم به مرور تغییراتی پیدا کرد و به رسم قاشق زنی تبدیل شد که فعالیتی بسیار مفرح است. امروزه بچه ها بیشتر در قاشق زنی شرکت می کنند و از همسایه ها درخواست شیرینی و شکلات می کنند.

در اواخر قرن ۱۹ تغییراتی در برگزاری جشن هالووین ایجاد شد و این جشن به رسمی برای نزدیک تر شدن مردم و همسایه ها تبدیل شد. این رسم دیگر جنبه ترسناک و ملاقات با ارواحش را از دست داد و به جشنی اجتماعی و مردمی تبدیل شد. در قرن بیستم جشن روز هالووین جشنی هیجان انگیز و شاد برای کودکان و خانواده ها بود و بیشتر بر بازی، غذا و لباس های مختلف و خاص تمرکز پیدا کرد. نشریات و رهبران اجتماعی مدام از والدین درخواست می کردند که جنبه های ترسناک این جشن را حذف کنند و آن را به جشنی شاد و مفرح برای بچه ها تبدیل کنند. به این ترتیب هالووین به مرور جنبه های مذهبی، ترسناک و خرافاتی اش را از دست داد و به جشن روز هالووین به شکل امروزی درآمد.

قاشق زنی در هالووین