در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم در مورد نحوه ثبت شرکت + نحوه ثبت برند به همراه لیست هزینه ها+جزئیات کامل و عکس صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد و با دادن نظرات ما در بهبود کیفیت سایت یاری نمایید.
امروز درباره نحوه ثبت شرکت و هزینه های، و همچنین نحوه ثبت نام و برند کـه بـه دنبال ثبت شرکت باید دنبال انجام اش باشیم صحبت میکنیم. کار بدی نیست اگر قبل ازآن کـه اقدام بـه کاری کنیم، از قبل کمی مطالعه داشته باشیم و با اطلاعات کافی برای انجام کار اقدام کنیم، آخر میدانید کـه: دلال ها و کلاهبردارها و رشوه بگیر ها و… پس ایجاب میکند کـه از قبل کمی درباره اقدامات مان مطالعه کنیم.
شرکت ها نوع خاصی از قرارداد میان این افراد باهم و یا با افراد حقیقی و حقوقی خارج از تشکیلات اسـت چرا کـه این توانایی ها و دارایی ها باید در قالب قراردادی بین افراد شرکت کننده تعریف شود. در بسیاری موارد نخستین گام برای شروع کسب و کاری جدید، ثبت شرکت اسـت. شرکت ها را میتوان دریک تقسیم کلی بـه دو دسته: شرکت های تجاری و شرکت های مدنی تقسیم کرد کـه البته هر کدام بـه زیر دسته هایی تقسیم میشوند.
ثبت شرکت های تجاری تحت سیطره قوانین تجارت شکل میگیرند و هدف از تشکیل و ثبت شرکت های تجاری، جلب سود و منفعت ودر نهایت تقسیم سود حاصله بین اعضاست. شرکت های تجاری را میتوان بـه ۷ طریق ثبت نمود:
= ثبت شرکت سهامی
= ثبت شرکت با مسئولیت محدود
= ثبت شرکت تضامنی
= ثبت شرکت مختلط سهامی
= ثبت شرکت مختلط غیر سهامی
= ثبت شرکت نسبی
= ثبت شرکت تعاونی تولید و مصرف
عمده تفاوت این دسته از شرکت ها با شرکت های تجاری این اسـت که یک شرکت مدنی از اجتماع مالکین متعدد در شی واحد بـه نحو اشاعه تشکیل میگردد و مالکیت سرمایه به شخصیت حقوقی شرکت منتقل نمیشود. دراین نوع از شرکت ها هر شخص بطور جداگانه مالک سرمایه خویش اسـت و اداره امور پس از ثبت شرکت بـه صورت مشارکتی انجام میشود.
شاید ثبت شرکت یک پروسه سرسام آور و سرشار از بوروکراسی اداری بنظر بیاید. اما درنظر داشته باشید کـه ثبت شرکت منافع بسیاری برای تشکیلات شـما دارد. عده ای از منافع ثبت شرکت رابا هم مرور میکنیم:
= رسمی شدن کسب و کار و حمایت قانون
= اخذ و اعطای نمایندگی رسمی
= جلب اعتماد بیشتر مشتریان و شرکتها جهت تعامل
= دریافت جوازها
= امتیازات اعتبارات وام تسهیلات
= امکان حضور در مناقصه ها و مزایده های دولتی و خصوصی
= بهره مندی از معافیت های مالیاتی
لازم بـه ذکر اسـت که میزان این معافیت مالیاتی به نوع فعالیت شرکت و رای سازمان مالیات بستگی دارد کـه پس از ثبت شرکت به تشکیلات تعلق میگیرد. دقت داشته باشید تمام این امتیازها تنها پس از ثبت شرکت بطور رسمی قابل درخواست اسـت.
نیاز بـه گفتن نیست کـه برای ثبت شرکت مورد نظرتان پیش از هر کار نیاز بـه یک نام مناسب و قابل قبول دارید. طبق قوانین نام یک شرکت در ایران باید از یک مجموعه شرایط پیروی کند تا روند ثبت شرکت با موفقیت انجام شود. عده ای از این شرایط رابا هم مرور میکنیم:
دقت در انتخاب نام
دقت کنید کـه پس از نهایی شدن نام و ثبت شرکت، نام منتخب حتی با سند رسمی قابل انتقال بـه غیر نمی باشد. تکراری نباشد: نام انتخابی شـما برای ثبت شرکت نباید قبلا توسط فرد دیگری ثبت شده باشد.
دارای ریشه پارسی باشد:
بعنوان مثال شـما نمیتوانید یک نام لاتین برای ثبت شرکتتان انتخاب کنید. پس بهتر اسـت پس از انتخاب نام و پیش از اقدام برای ثبت شرکت، بررسی کنید تا نام انتخابیتان در فرهنگ لغات دهخدا و یا معین وجود داشته باشد.
از اسامی خاص نباشد:
دقت کنید کـه نمیتوانید حتی درصورت ارتباط با موضوع کاری شرکتتان، از اسامی افراد معروف«شعرا، دانش مندان، علما و …» بعنوان نام برای ثبت شرکت استفاده کنید.
پیروی از شئونات و اخلاق:
درصورتی که نام انتخابی شـما برای ثبت شرکت از شئونات اسلامی، نظم عمومی واخلاق پیروی نکرده باشد، اقدام شـما برای ثبت شرکت بـه نتیجه نخواهد رسید.
باعث فریب نشود:
انتخاب نام باید صادقانه باشد. توجه داشته باشید کـه نمیتوانید با انتخاب اسامی فریبنده و دهان پر کن در پروسه ثبت شرکت، افکار عمومی را فریب دهید.
شـما برای ثبت شرکت خود در ابتدا نیاز بـه همراه داشتن این مدارک دارید:
= شناسنامه و کارت ملی و گواهی سوء پیشینه کـه میتوانید از دفاتر پلیس +۱۰ تهیه کنید. در گام دوم بـه سایت اداره کل ثبت شرکت ها مراجعه ودر سامانه « www.irsherkat.ssaa.ir »ثبت نام نمائید. فرم های موجود در سامانه رابه دقت و با اطلاعات صحیح پر کنید. گام بعدی ثبت شرکت، اقدام برای ثبت نام انتخابی اسـت. دراین مرحله ۵ نام کـه با مشورت شرکا انتخاب کردهاید رابه ترتیب اولویت وارد نمائید.
= دراین مرحله اطلاعات مربوط بـه تاریخچه شرکت «مدت و موضوع فعالیت» و همچنین نشانی شرکتتان را وارد کنید. پس از ثبت نشانی، سمت و نام شرکا و سهام هر یک از آن ها را درج کنید. همچنین اگر شرکت شعبه ای دارد باید مشخصات آن معرفی گردد. درصورت تایید تمام اطلاعات داده شده در مراحل قبل، باید اساسنامه و شرکتنامه را در سایت بارگذاری کنید.
= پیش فرضهای اساس نامه و شرکت نامه را کامل کرده و سپس تصویر برابر اصل شده انها را در سایت بارگذاری نمائید. بعد از انجام این مراحل اندکی صبر میکنید تا اداره ثبت شرکت ها پس از بررسی اطلاعات، از شـما بخواهد مدارک را برای انها ارسال کنید. اگر تمام این ۸ مرحله رابه درستی انجام داده باشید و عدد ثبت شرکت را دریافت کردهاید، اکنون بـه آخرین قدم برای ثبت شرکت خود رسیده اید.
= پس از دریافت عدد ثبت شرکت، شـما باید یک آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی چاپ نمائید. . توجه کنید کـه آگهی چاپ شده باید حاوی اطلاعاتی مانند نام شرکت، نوع و مدت زمان فعالیت باشد. لازم اسـت بدانید کـه در ابتدای راه ثبت شرکت، نیازی بـه مراجعه حضوری ندارید اما در نهایت باید مدارک و اسناد لازم برای ثبت شرکت خود رابه دفتر اداره ثبت شرکت ها ارسال کنید.
=در نهایت لازم اسـت برای درج آگهی، بطور حضوری بـه دفتر روزنامه رسمی در خیابان بهشت مراجعه کنید و توجه داشته باشید کـه تایید نام شرکت بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت در روزهای کاری زمان میبرد و کل فرآیند ثبت شرکت، حدود ۲۰ روز زمان میبرد. در صورتی کـه باید در زمان کوتاهتر و بدون اشتباه این فرآیند را طی کنید موسسات ثبت شرکت میتوانند بشما کمک کنند.
ثبت شرکت هزینه های مختلفی را در بر میگیرد و این موارد عبارتند از: هزینه های ثبت برای شرکت مسئولیت محدود،هزینه ثبت شرکت سهامی خاص و هزینه ثبت موسسه از ۵۰۰ تا ۳۴۰۰۰۰۰ هزار تومان میباشد و هزینه ثبت تعاونی ممکن اسـت تا ۸۰۰۰۰۰ تومان نیز افزایش یابد. این هزینه ها شامل: هزینه های پایه ثبت،هزینه حق الثبت شرکت نزد اداره ثبت شرکت ها، پیگیری و مشاوره و تنظیم مستندات.
حق ابطال تمبر سرمایه، حق الوکاله وکیل ثبت شرکت، هزینه های پستی، حق الچاپ آگهی روزنامه رسمی و هزینه آگهی روزنامه کثیر الانتشار اسـت و تعداد نفرات، موضوع فعالیت نیز در هزینه ثبت شرکت دخیل هستند. توجه داشته باشید موسسه ای کـه خدمات ثبت شرکت را برایتان انجام میدهد، صفر تا صد کار را بپزیرد و تضمین نماید کـه تمام امور رابه شکل صحیح و اصولی انجام دهد.
در آخر نیز:
در آخرین بخش این مقاله، عده ای از قوانین ثبت شرکت در ایران را مرور میکنیم:
قابل توجه اسـت کـه بر طبق قوانین ثبت شرکت در ایران و با توجه بـه موضوع ” قصد همکاری مشترک”، در قرار داد شرکت شرکا دارای منافع مشترک هستند. بدلیل همین ویژگی، قانون گذار رقابت تجارتی یکی از شرکا با شرکت و یا ورود شریک در شرکت های دیگر را ممنوع کرده اسـت. رضای شریک نباید از نوع رضای معیوب باشد و هرگاه یکی از شرکا در انعقاد قرارداد دچار اشتباه شده باشد، قرارداد شرکت لغو خواهد شد.
منظور از اهلیت مطابق ماده ۲۱۱ قانون مدنی این اسـت کـه شریک عاقل، بالغ و رشید باشد« توجه داشته باشید کـه اهلیت تجاری تعریف دیگری دارد و برای ثبت شرکت نیاز نیست».
موضوع شرکت رابه دو صورت میتوان تفسیر کرد. از نظر حقوق قراردادها، مجموعه اموالی کـه سرمایه شرکت را تشکیل میدهد، موضوع شرکت اسـت اما از نظر حقوق شرکت های تجاری، موضوع شرکت آن فعالیتیست کـه شرکت برای انجام آن تشکیل شده اسـت. قابل توجه اسـت کـه موضوع شرکت باید هم در اساس نامه و هم در شرکت نامه آورده شود.
تا زمانی کـه شرکت باقیست، مطالبه قروض شرکت از خود شرکت بـه عمل میآید. همچنین شرکا حق تقسیم سرمایه شرکت را قبل از پرداخت طلب طلب کاران شرکت ندارند. اگر قصد دارید در شرکت علاوه بر انجام فعالیت اصلی بـه اموری کـه در حواشی فعالیت اصلی شرکت اسـت هم بپردازید بهتر اسـت فعالیت شرکت بطور دقیق در اساس نامه و شرکت نامه ثبت نشود و بـه آوردن عباراتی مانند ” صادرات و واردات” یا ” تولید و فروش محصولات مصرفی” اکتفا کنید.
شاید بد نباشد قبل از کسب اطلاعات راجع بـه ثبت برند، ابتدا تعریف خود برند را مرور کنیم. در همه ی انواع تجارت، هر شرکت حاضر در بازار بـه منظور شناساندن محصولات و خدمات خود بـه مشتریان و یا دیگر رقبا از یکسری اصطلاح، نشانه، سمبل، طرح و یا ترکیبی از اینها استفاده می نماید.
بـه این نشانه و سمبل کـه نشان دهنده خدمات و یا فروش محصول خاصی اسـت و تشکیلات شـما بـه کمک آن از دیگر تشکیلات مشابه متمایز میشود برند می گوئیم. بـه زبان ساده تر، برند و یا نام تجاری همان سمبل و علامتیست کـه بـه صورت پارسی یا لاتین در فعالیت های اقتصادی یک شرکت استفاده میشود و ثبت برند انجام این فعالیت های اقتصادی را برای شـما ممکن میکند.
ثبت برند در واقع ارسال یک پیام اسـت. پیامی کـه بـه ذهن مخاطب و رقبای شـما فرستاده میشود با این مضمون کـه شرکت و یا سازمان شـما با رقبایتان متفاوت اسـت. ثبت برند همچنین راهیست برای معرفی کالاها و خدمات ایجاد شده توسط شرکت شـما. توجه داشته باشید کـه محافظت از آرم تجاری توسط مراجع قانونی کـه در اکثر موارد اجازه توقف تخلف دراین زمینه را میدهد، تنها پس از ثبت برند قابل پیگیریست.
محفاظت از علائم تجاری بـه وسیله ثبت برند همچنین مانع تلاشهای رقبای غیر منصف «یا متقلبین» برای استفاده از نمادها و نشانه های مختص شـما بـه منظور فروش محصولات و ارائه خدمات نامرغوب یا متفاوت میشود. این روال قانونی کـه تنها پس از ثبت برند ممکن میشود، آگاهی و امکان سرمایه گذاری جهت تولید و فروش کالا ها و خدمات را در عادلانه ترین شرایط ممکن بـه هر فرد میدهد.
برای ثبت برند، انتخاب نام مناسب و قابل قبول نخستین قدم تلقی میشود. بهتر اسـت عده ای از نکات مهم برای پذیرفته شدن نام انتخابیتان در راه ثبت برند رابا هم مرور کنیم. اسامی افراد معروف و خاص ویا اسامی غیر معقول و مغایر با دین و اخلاق قابلیت ثبت ندارند. اگر نام انتخابی شـما برای ثبت برندتان، شباهت بیش از ۵۰ درصد با نام دیگر برند های ثبت شده داشته باشد، احتمال ثبت برند شـما بـه شدت کاهش مییابد.
دقت کنید کـه استفاده از اعداد چـه بـه صورت پارسی چـه لاتین قابلیت ثبت ندارند. اگر از نام های چند سیلابی و ترکیبی، اسامی ساختگی و یا نام خانوادگیتان درکنار نامی دیگر استفاده کنید شانس بیشتری برای ثبت برند دارید. میتوانید پیش از آنکه برای ثبت برند اقدام کنید، از صفحه استعلام برند در برخی سایت های پارسی، قابل ثبت بودن برندتان را استعلام کنید.
اقدام شـما برای ثبت برند با ثبت درخواست در دفتر ملی یا منطقه ای آغاز میشود. این درخواست باید محتوی فهرستی ار کالا ها و خدمات برگزیده برندتان و باز سازی واضحی از آرم برند شـما با تمام رنگها، طرح ها و نقش های سه بعدی باشد. پس از تشکیل پرونده وارجاع بـه کارشناسان سازمان اداره مالکیت صنعتی، وضعیت پرونده ثبت برند شـما بین ۴۵روز تا۱۲۰روزمشخص میشود ودر نهایت روند ثبت برند شـما بـه یکی از احتمال های زیر دچار خواهد شد:
حالت اول/ تائید
این حالت بـه این معنیست کـه پرونده و اطلاعات شـما هیچ نقصی ندارد. دراین صورت ادامه روند ثبت برند شـما نیاز بـه چاپ ۳ آگهی در روزنامه رسمی کشور دارد. با ارسال آگهی چاپ شده دوم خود، در خواست آگهی انحصاری ۱۰ ساله ثبت برند را از طریق وکیل بـه اداره مالکیت صنعتی تقدیم میکنید.
حالت دوم/ رد کامل
پیش آمدن این حالت بـه این معنیست کـه عیوب و نقوص پرونده ثبت برند شـما در حدیست کـه فرآیند ثبت برند شـما قابل پیگیری نیست.
حالت سوم/ نقص پرونده یا مشابهت
در صورتی کـه مدارک دچار مشکل باشد یا تکمیل نباشد، دراین مرحله از ثبت برند شـما باید برای رفع نقص اقدام نمائید.
شاید سوالی کـه از ابتدای مقاله در ذهن شـما وجود داشته این باشد کـه هزینه ثبت برند چقدر اسـت و شامل چـه هزینه هایی میشود؟ پاسخ بـه این سوال سخت اسـت چرا کـه هزینه های ثبت برند بـه عوامل متغیری وابسته اسـت در نتیجه بازه تخمین هزینه ثبت برند میتواند بسیار پر نوسان باشد. یکی از عوامل این اسـت کـه در هنگام ثبت برند، آرم و لوگوی شرکت خودرا ثبت میکنید یا خیر.
اما باوجود تمام این مسائل میتوان یک هزینه ثابت برای ثبت برند درنظر گرفت. این هزینه شامل قیمت چند نوبت آگهی، هزینه های بررسی، هزینه وکیل و یا مابالتفاوت هزینه ها جهت ثبت در تمام یا بخشی از طبقات مختلف میشود. برای کمک بـه برآورد ریالی شـما از هزینه ثبت برند، عده ای از این هزینه ها را در زیر مرور میکنیم«هزینه ها بر حسب ریال اسـت»:
اقلام هزینه: ۱ـ حق ثبت اظهارنامه ثبت برند بـه ازاء یک طبقه
• شخص حقیقی: ۲۰۰.۰۰۰
• شخص حقوقی: ۴۰۰.۰۰۰
اقلام هزینه: هر طبقه اضافی
• شخص حقیقی: ۲۰.۰۰۰
• شخص حقوقی: ۴۰.۰۰۰
اقلام هزینه: ۲ـ حق ثبت برند بـه ازاء یک طبقه
• شخص حقیقی: ۱.۲۰۰.۰۰۰
• شخص حقوقی: ۲.۴۰۰.۰۰۰
اقلام هزینه: حق ثبت برند بـه ازای هر طبقه اضافی
• شخص حقیقی: ۱۰۰.۰۰۰
• شخص حقوقی: ۲۰۰.۰۰۰
اقلام هزینه: ۳ـ حق ثبت تمدیددوره های ۱۰ ساله
• شخص حقیقی ـ شخص حقوقی: معادل حق ثبت برند
اقلام هزینه: ۴ـ جریمه تاخیر در تمدید ثبت برند
• شخص حقیقی ـ شخص حقوقی: معادل نصف حق ثبت برند
اقلام هزینه: ۵ ـ هزینه استعلام برای انتقال، اجازه بهره برداری یا اعراض
• شخص حقیقی: ۵۰.۰۰۰
• شخص حقوقی: ۱۰۰.۰۰۰
اقلام هزینه: ۶ ـ حق ثبت انتقال قراردادی و قهری بـه ازاء هر طبقه «با هر تعداد کالا و خدمات»
• شخص حقیقی: ۱۰۰.۰۰۰
• شخص حقوقی: ۲۰۰.۰۰۰
اقلام هزینه: حق ثبت انتقال برای هر طبقه اضافی
• شخص حقیقی: ۵۰.۰۰۰
• شخص حقوقی: ۱۰۰.۰۰۰
اقلام هزینه: ۷ـ حق ثبت مجوز بهره برداری یا فسخ و خاتمه آن بـه ازاء یک طبقه «با هر تعداد کالا و خدمات»
• شخص حقیقی: ۱۰۰.۰۰۰
• شخص حقوقی: ۲۰۰.۰۰۰
اقلام هزینه: حق ثبت اجازه بهره برداری یا فسخ و خاتمه آن بـه ازای هر طبقه اضافی
• شخص حقیقی: ۵۰.۰۰۰
• شخص حقوقی: ۱۰۰.۰۰۰
اقلام هزینه: ۸ ـ هزینه هربار اصلاح اظهارنامه و ضمائم آن
• شخص حقیقی: ۵۰.۰۰۰
• شخص حقوقی: ۱۰۰.۰۰۰
اقلام هزینه: ۹ـ حق ثبت انتقال اظهارنامه یا اجازه بهر ه برداری ازآن
• شخص حقیقی: ۵۰.۰۰۰
• شخص حقوقی: ۱۰۰.۰۰۰
اقلام هزینه: ۱۰ـ حق ثبت تغییرات «غیر از انتقال مالکیت و اجازه بهره برداری»
• شخص حقیقی: ۵۰.۰۰۰
• شخص حقوقی: ۱۰۰.۰۰۰
اقلام هزینه: ۱۱ـ هزینه صدور گواهی المثنی
• شخص حقیقی: ۱۰۰.۰۰۰
• شخص حقوقی: ۲۰۰.۰۰۰
اقلام هزینه: ۱۲ـ هزینه رونوشت مصدق
• شخص حقیقی: ۵۰۰۰
• شخص حقوقی: ۱۰.۰۰۰
اقلام هزینه: ۱۳ـ هزینه اخذ تاییدیه تسلیم اظهارنامه یا صدورگواهی نامه
• شخص حقیقی: ۱۵.۰۰۰
• شخص حقوقی: ۳۰.۰۰۰
اقلام هزینه: ۱۴ـ هزینه رسیدگی بـه اعتراض بـه رد ثبت برند
• شخص حقیقی: ۵۰۰.۰۰۰
• شخص حقوقی: ۷۵۰.۰۰۰
اقلام هزینه: ۱۵ـ هزینه رسیدگی بـه اعتراض بـه درخواست ثبت برند
• شخص حقیقی: ۱.۵۰۰.۰۰۰
• شخص حقوقی: ۳.۰۰۰.۰۰۰
اقلام هزینه: ۱۶ـ ودیعه تسلیم دادخواست ابطال بـه دادگاه
• شخص حقیقی: ۳.۰۰۰.۰۰۰
• شخص حقوقی: ۴.۵۰۰.۰۰۰
اقلام هزینه: ۱۷ـ هزینه بررسی اظهارنامه ثبت بین المللی بعنوان اداره مبدا
• شخص حقیقی: ۲۰۰.۰۰۰
• شخص حقوقی: ۴۰۰.۰۰۰
همانگونه کـه قبلا خواندیم در راه ثبت برند، پس از تصمیمگیری در مورد انتخاب نام علامت مورد نظر و اقدام برای ثبت برند و تکمیل مدارک مورد نیاز و ارائه آن، حدودا ۴۵ تا ۱۲۰ روز زمان میبرد تا کارشناسان ثبت برند در اداره مالکیت معنوی نظر فنی و تخصصی خود مبنی بر قابل ثبت بودن برند مورد تقاضا را بـه صورت رسمی اعلام نمایند.
با توجه بـه وضعیت ادارات دولتی در ایران، تعیین زمان کلی ثبت برند بسیار سخت اسـت. بنابر این برای برآورد دقیق زمان لازم برای ثبت برند، بهتر اسـت با کارشناسان موسسات حقوقی کـه تخصص و تجربه در زمینه ثبت برند دارند، مشورت نمائید. ولی طبق عرف، روند ثبت برند و علائم تجاری بین ۳۰ الی ۴۵ روز زمان میبرد.
نوشته نحوه ثبت شرکت + نحوه ثبت برند به همراه لیست هزینه ها اولین بار در سایت تفریحی و سرگرمی پارس ناز. پدیدار شد.